Frågor & svar

1. Måste jag gjuta av mina öron för att kunna köpa era produkter?

Är du förstagångskund måste du gjuta av dina öron. Vi rekommenderar att du kontaktar en audionom/expert som har mångårig erfarenhet så avgjutningarna blir så bra som möjligt. Skicka avgjutningarna till oss så 3D-scannar vi dem kostnadsfritt*. Om du redan har en formgjuten produkt behöver du inte gjuta av dina öron en gång till. Skicka din formgjutna produkt till oss, så 3D-scannar vi den (se våran webshop för pris). Vi skickar sedan tillbaka den med det du har beställt från oss. *) Gäller ej om avgjutningarna önskas i retur.

NYHET! Nu kan du även 3D-scanna dina öron för endast 375 kr. Kom till oss i Jönköping eller kolla om din stad annonseras under 3DScanVisit™ .
Är ni en större grupp (förening, klubb, skola, företag, jaktlag etc) besöker vi er och utför 3D-scanning och konsultation till offererat pris.

2. Varför säljer ni inte fler In-Ear hörlurar/headsets?

Vi säljer endast de unika BSE-10 som vi är ensamma om, annars erbjuder vi bara formgjutna tillbehör till hörlurar/headsets som du ändå skulle hitta billligare hos andra. Det blir för kostsamt att lagerhålla ett större utbud av hörlurar/headsets.

3. Passar era produkter till vilka In-Ear hörlurar/headsets som helst?

Ja, du kan välja nästan vilket märke och modell som helst. Det blir enklast om det medföljer standardproppar (XS,S,M,L,XL) från början. Du bör undvika de allra billigaste lurarna. Mellanprisklass och uppåt däremot ger dig full valuta för investeringen av en formgjuten produkt. Om dina hörlurar/headsets inte finns med bland de hörlurar/headsets vi har anslutningsmått på får du 20% rabatt* när du skickar dem till oss för uppmätning. Vi skickar sedan tillbaka dem med det du har beställt från oss. *) Kontakta oss för att få din rabattkod. Gäller för ett par öronproppar och de dyraste om du köper fler samtidigt. Kan ej kombineras med andra erbjudanden.

4. Hur fungerar TuneSound™System?

TuneSound™System  erbjuds endast till öronproppar för In-Ear hörlurar/headsets. Du väljer modell Superior eller Superior PRO när du beställer på våran  webshop . Dina öronproppar kommer då att konstrueras med en extra dämpningskanal som ansluter till den större ljudkanalen. I dämpningskanalen trycker du in ett litet rör med en viss dämpning som bestäms av dess minsta håldiameter eller musikfilter (PRO). Det finns 6 varianter med olika diameter och en plugg utan hål för maximal dämpning eller 4 musikfilter (PRO). Ju mer dämpning desto fylligare bas. Man kan enkelt byta rör/plugg genom att trycka ut det som sitter i med t ex en tandpetare via ljudkanalen. Om man ska ut och springa i tätorten är det säkrast att minska dämpningen så man hör trafiken också.

5. Vad är Cavicon™Canal?

Vid traditionell tillverkning borras öronproppens ljudkanal för hand efter gjutning. 3D-printing-tekniken gör det istället möjligt att forma  Cavicon™Canal ljudkanalen i CAD*-mjukvara innan gjutning. Cavicon™Canal ljudkanalen anpassas så den följer hörselgångens form och blir så stor som möjligt (endast modell Superior och Superior PRO ).Resultatet blir ett flexibelt tunnväggigt rör som ger öronproppen optimal komfort och högklassig ljudåtergivning. *) Datorstödd konstruktion (Computer Aided Design).

6. När får jag mina varor?

I dagsläget ligger leveranstiden* på ca 10 arbetsdagar, men vårat företagsnamn förpliktigar. Ilicon är en sammanslagning av de latinska orden 'ilico' (omedelbart) och 'icon' (avbild,figur, etc). Vår 3D-printing teknik ger oss möjlighet att sträva mot målet 3-4 arbetsdagar. (Med traditionell tillverkning får du räkna med att vänta ca 3-4 veckor) *)Postgång 1-2 dagar tillkommer.

7. Vad händer om jag inte är helt nöjd med era produkter?

Enligt distansköplagen gäller ingen ångerrätt för våra formgjutna produkter.
Vi vill ändå göra allt vi kan för att våra kunder ska känna att de gjort ett tryggt köp och bli nöjda.
Därför erbjuder vi 30 dagars passformsgaranti i upp till 3 omgångar.  Läs mer
För övriga produkter gäller öppet köp i 30 dagar så du hinner testa dem i lugn och ro.