Köpvillkor

Detta avtal gäller från och med 2015-09-25

Innehållsförteckning

§1. Allmänt

§2. Beställning

§3. Priser och avgifter

§4. Produkter och sortiment

§5. Betalning

§6. Fullgörande

§7. Leverans

§8. Ångerrätt och återköp

§9. Reklamation och garanti

§10. Returer

§11. Förbehåll

§12. Ansvarsbefrielse

§13. Personuppgifter och sekretess

§14. Övrigt

§1. Allmänt

Dessa köpvillkor ("Avtalet" nedan) är anpassade för försäljning på Internet (distanshandel). ILICON AB (Organisationsnummer: 556965-9005) är den säljande parten. Den köpande parten benämns som "Kunden" i detta avtal. Villkoren i Avtalet är anpassade för försäljning till privatpersoner som fyllt 18 år och till näringsidkare med hemvist i Sverige och vid försäljning av varor ("produkter" nedan). Hos oss kan du som kund enkelt göra en beställning på http://ilicon.tictail.com ("Webbplatsen" nedan) samt via telefon eller e-post.

Bestämmelserna i detta avtal är ej tillämpliga för avtal om köp som ingåtts före den 13:e juni 2014. För att öka tydligheten finns en datummärkning i sidhuvudet. Om villkoren i Avtalet har ändras anges även ett slutdatum. Om slutdatum anges gäller Avtalet till och med kl. 00:00 det datum som Avtalet upphört att gälla. Du som kund får möjlighet att acceptera dessa villkor i samband med din beställning.

Villkor eller delar därav i detta Avtal som avviker från tvingande lagstiftning är utan verkan i den mån avvikelsen inte är till förmån för kunden. Denna bestämmelse gäller endast om kunden är privatperson och att köpet avser privat konsumtion.

 

§2. Beställning

Hos ILICON AB beställer du produkter enkelt och bekvämt. Vi erbjuder säkra betalningsalternativ och trygga leveranser. ILICON AB tar emot din beställning när du klickar på knappen "Betala (PayPal)" i kassan (steg 4 av 4). Genom att klicka på knappen "Betala (PayPal)" accepterar du som kund även betalningsansvar för din beställning. När ILICON AB har mottagit din beställning får du e-postmeddelandet "Ditt kvitto från Ilicon AB" till den e-postadress som du angav när du beställde. Fakturaköp genomförs också på webbplatsen genom att klicka på fliken "Fakturaköp" på förstasidan och följa instruktionerna. ILICON AB erbjuder även kunder att göra beställning på telefon: 0763-220177 eller via e-post till: support@ilicon.se. Vi ger också dig som kund möjligheten att göra en snabb beställning genom vår gästkassa utan att behöva logga in på http://ilicon.tictail.com. 

När du betalar för din beställning eller när en faktura skapas så sluts detta Avtal. Mer information om betalningsalternativ samt tillhörande villkor framgår av §5.Betalning nedan. Om det skulle vara omöjligt för oss på ILICON AB att leverera din beställning kommer vi kontakta dig omgående. Skulle detta inträffa kommer vi att erbjuda dig en ny lösning förutsatt att det är möjligt. När du accepterar vårt förslag på ny lösning sluts detta Avtal.

Handla tryggt med rätt att ändra din beställning
Om du skulle ändra dig har du också möjlighet att ändra din beställning. För ändring av beställning ska du kontakta oss via e-post på: support@ilicon.se. Ändring av beställning måste meddelas innan vi erhållit öronavgutningar eller formgjuten produkt från dig som kund.

Handla tryggt med rätt till avbeställning
Om du ångrar dig erbjuder vi dig att avbeställa lagd beställning. För att göra en avbeställning ska du kontakta oss via e-post på: support@ilicon.se. Avbeställning måste meddelas innan vi erhållit öronavgjutningar eller formgjuten produkt från dig som kund.

 

§3. Priser och avgifter

Priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt (moms) enligt gällande skattestats. Moms för momspliktiga produkter debiteras med 25%. Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma vid varje beställning, se §5. Betalning samt §7. Leverans i Avtalet för mer information.

Avgift för outhämtad försändelse
Om du som kund inte skulle hämta ut din beställning på det sätt som avtalats debiterar vi en avgift om 250 kronor inklusive moms. Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer. Notera att om du inte tar emot eller hämtar ut en försändelse räknas det inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp. För mer information se §8. Ångerrätt och återköp nedan.

Erbjudanden
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

 

§4. Produkter och sortiment

Alla produkter som erbjuds på webbplatsen är anpassade för bruk på den svenska marknaden. Det innebär bland annat att produkterna uppfyller svenska miljökrav och säkerhetsföreskrifter. Normalt medföljer bruksanvisning på svenska om det krävs för produktens användande. Eventuella tekniska specifikationer, särskilda krav på tillbehörsutrustning samt information om begränsningar och plomberingar framgår på respektive produktsida i den mån det är skäligt eller följer av lag.

Färgåtergivning på produktbilder
De produktbilder som visas på webbplatsen skall återge produktens färg och övriga egenskaper på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. Eftersom färgåtergivning kan variera beroende vilken typ av bildskärm du som kund använder kan vi inte garantera att produkternas färger exakt återspeglar de färger du upplever på din bildskärm.

 

§5. Betalning

Fakturabetalning
ILICON AB erbjuder kunder att betala mot faktura med 30 dagars betalningstid, en aviavgift om 40 kr tillkommer per köp. Om betalning uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 8 %. Vid köptillfället görs sedvanlig kreditprövning som i vissa fall kan innebära att en kreditupplysning tas på kunden. Om kunden är privatperson eller enskild näringsidkare skickas en omfrågadekopia till kunden via post. Vid betalning mot faktura kommer kundens uppgifter lagras och hanteras i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll.

Kortbetalning med PayPal
ILICON AB erbjuder kortbetalning via vår betalningspartner PayPal som är auktoriserad med PCI DSS certifiering. Dina kortuppgifter överförs och lagras säkert i krypterad form. Kortet debiteras när du som kund genomfört din beställning, kortbetalning är möjlig med följande korttyper:

-VISA
-MasterCard
-American Express (Amex)
-Maestro

Betalning med PayPal-konto
ILICON AB erbjuder betalning via PayPal-konto.

 

§6. Fullgörande

ILICON AB påbörjar fullgörande av detta avtal när du betalt för din beställning eller när en faktura har skapats. ILICON AB har fullgjort sin del av detta avtal när du fått fullständig leverans av beställda produkter i din besittning. Du som kund har fullgjort din del av detta avtal när du erlagt fullgod betalning och mottagit leverans av beställda produkter på det sätt som avtalats.

 

§7. Leverans

Produkter levereras direkt till den adress du uppgivit vid beställning, alternativt via ombud i samarbete med våra logistikpartners. ILICON AB skickar beställningar under helgfria vardagar.

Lagerstatusen anges i form av en uppskattad leveranstid till dig som kund. Generella leveranstider anges nedan, total uppskattad leveranstid redovisas även i kassan. Om beställningen omfattar produkter med olika leveransstatus blir leveranstiden den samma som för den produkt som har längst leveransstatus.
 

Fraktkostnad:

Den sammanlagda fraktkostnaden för en beställning framgår i kassan:

-Fraktkostnad för Brev är 30 kr inklusive moms.
-Fraktkostnad för Rek brev är 80 kr inklusive moms.

Fraktfritt vid beställning över 1500 kr
ILICON AB erbjuder fraktfri leverans om värdet på beställda produkter överstiger 1500 kr inklusive moms.

Leveranstid:

Om de leveranstider som anges nedan inte är tillämpliga för ett köp och om en leveranstid inte särskilt avtalats utanför detta avtal förbinder sig ILICON AB att fullgöra leverans utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 30 dagar från mottagandet av öronavgjutningar eller formgjuten produkt från kund. I det fall kunden ska betala i förskott förbehåller sig ILICON AB rätten att invänta betalning innan leverans påbörjas.

Brev i samarbete med Posten
Brev levereras inom 1-2 helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen skickats från ILICON AB. I det fall försändelsen inte går att leverera genom din brevlåda blir du aviserad och kan då hämta försändelsen enligt instruktioner som framgår av avin. Aviserad försändelse som skickats som Brev skall hämtas ut inom 14 dagar, outhämtade försändelser återsänds till ILICON AB.

Rek brev i samarbete med Posten (Standardfrakt)
Rek brev levereras inom 1-2 helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen skickats från ILICON AB. Du blir aviserad när du kan hämta ut rek brev hos ditt ombud. Om du valt SMS avisering blir du aviserad när försändelsen kan hämtas ut hos ombudet. Rek brev skall hämtas ut inom 14 dagar från aviseringsdatum. Outhämtade försändelser återsänds till ILICON AB, du som kund blir då debiterad en återhämtningsavgift om 250 kr inklusive moms. Rek brev är ett spårbart fraktalternativ.

Leveransförsening
Uppstår en leveransförsening som är av väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva detta avtal utan kostnad eller om ILICON AB inte kan tillgodose en leveranstid som är avgörande för att kunden ska ingå avtalet och kunden har meddelat detta innan avtalets ingående. I det fall köpet avsett en produkt som ska anpassas, tillverkas eller särskilt anskaffas efter kundens önskemål och ILICON AB inte kan återta produkten utan väsentlig förlust har kunden endast rätt att häva köpet om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och ILICON AB insåg eller borde ha insett detta.

Transportrisk
Vid transport från ILICON AB till dig står du för transportrisken. Om du ingått detta avtal i egenskap av privatperson står dock alltid ILICON AB transportrisken under transporten till dig.

 

§8. Ångerrätt och återköp

Ångerrätt
Kunder som ingår detta avtal i egenskap av privatperson har rätt att frånträda avtalet i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten är ej tillämplig för kunder som ingått detta avtal i egenskap av näringsidkare, ej heller för formgjutna produkter (2005:59 §11.3). Ångerrätten gäller i 14 dagar (ångerfristen), tiden räknas från den dag då du som kund har mottagit leverans. Ångerrätten ger kunden rätt att undersöka varorna och återsända dem i det fall kunden ångrar sitt köp. När kunden ångrat sitt köp har denne rätt att återfå vad denne har betalt under förutsättning att kunden inte har använt produkterna i en större omfattning än vad som krävs för att kunna undersöka dem. Vid nyttjande av ångerrätten ska kunden meddela ILICON AB och sedan returnera samtliga produkter som beställningen omfattar till ILICON AB utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar. Vid retur skall kunden själv bekosta returfrakten.

När kunden lämnat meddelande om att denne nyttjar sin ångerrätt kommer ILICON AB genomföra återbetalning utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar förutsatt att ILICON AB mottagit de produkter kunden återsänt alternativt om kunden lämnat bevis för återsändande. Skulle du som kund återlämna färre produkter än vad beställningen omfattar återbetalas endast varuvärdet för de produkter som du återlämnar. Återbetalning sker med samma betalningsmedel som kunden använt i den mån det är tekniskt möjligt. Eventuella värdeminskningsavdrag samt avdrag för frakt om kunden valt annat alternativ än standardfrakt kan komma att göras på återbetalningen.

Värdeminskningsavdrag vid nyttjade av ångerrätt
Om kunden har hanterat produkterna mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dessa och hanteringen orsakat att produkterna minskat i värde. Som exempel kan produkternas värde minska genom slitage. I dessa fall är kunden ersättningsskyldig mot ILICON AB för skälig värdeminskning. En marknadsmässig bedömning av den faktiska värdeminskningen görs av ILICON AB i varje enskilt fall. Nedan angivna avdragsnivåer utgör endast exempel på de beräkningsgrunder som tillämpas vid uträkningen av värdeminskningen. ILICON ABs bedömning görs alltid utifrån ett helhetsperspektiv.

Nivå 1. - Om produkten uppvisar en mindre förslitning eller försämring, såsom en mindre repa:
0 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 2. -Om produkten uppvisar en märkbar förslitning eller försämring, såsom tydlig repa eller skada:
0 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 3. -Om produkten uppvisar skador på produkten som påverkar produktens funktion:
50 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 4. -Om produkten uppvisar kraftiga skador på produkten och/eller kraftig förslitning eller försämring av produkten:
75 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 5. -Om produkten är i ett sådant skick att den bedöms vara obrukbar:
100 % i värdeminskningsavdrag.

Skador på produktemballaget
I det fall produktemballaget saknas eller uppvisar sådana skador att det inte kan återanvändas:
0 % i värdeminskningsavdrag.

Förfarande vid ångerrätt
Använd kontaktuppgifterna nedan för att meddela ILICON AB om att du önskar ångra köpet. Följande formulär kan också användas som mall för meddelade om ångerrätt. Klicka här för att komma till formulär på Konsumentverkets webbplats.

Kontaktinformation
ILICON AB
Swedenborgsgatan 52
55448 Jönköping
E-post: support@ilicon.se

30 dagars öppet köp
Öppet köp erbjuds i 30 dagar från det att produkten levererats till dig.
OBS! Gäller ej formgjutna produkter (Distansavtalslagen 2005:59 §11.3) som istället har s k passformsgaranti.
Under den period då öppet köp gäller, återköper ILICON AB produkter till det värde som du betalt för produkterna inklusive kostnad för frakt till kunden. Kunden ansvar själv för att bekosta returfrakten vid nyttjande av öppet köp. Kostnad för annan utförd tjänst ersätts ej av ILICON AB.

30 dagars passformsgaranti ( i upp till 3 omgångar)
Enligt lag gäller ingen ångerrätt för formgjutna produkter (Distansavtalslagen 2005:59 §11.3)
Vi vill ändå göra allt vi kan för att våra kunder ska känna att de gjort ett tryggt köp och bli nöjda.
Passformsgaranti erbjuds i 30 dagar från det att en formgjuten produkt levererats till dig.
Under den period då passformsgarantin gäller, åtar sig ILICON AB att inom rimlig tid kostnadsfritt skicka ny formgjuten produkt, justerad i samråd enligt kunds önskemål och beskrivning, att av kund jämföras med tidigare erhållen produkt.
Om kund ej godkänt någon av produkterna efter 3:e ändringsförsöket tillämpas ångerrätt för samtliga dessa.
ILICON AB förbehåller sig rätten att neka denna ångerrätt till kund som förmodas ha missbrukat passformsgarantin av ekonomiska skäl.

Nyttjande av Öppet köp eller Passformsgaranti.
För att nyttja öppet köp eller passformsgaranti, vänligen kontakta oss via e-post på: support@ilicon.se

 

§9. Reklamation och garanti

Reklamationsrätt
Kund som köpt en produkt i egenskap av privatperson har rätt att reklamera produkten om den är felaktig enligt konsumentköplagen (1990:932) jämte konsumenttjänstlagen (1985:716). Reklamationsrätten täcker ursprungsfel och gäller i 3 år från det att kunden fått produkten i sin besittning. Reklamationsrätten täcker även fel som uppstått under transport av produkten till kunden. (se Reklamation av transportskada nedan). En produkt som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och ILICON AB eller på annat sätt uppvisar fel kan också anses som felaktig. Fel som uppstått på grund av skada som kunden har orsakat räknas inte som ursprungsfel.

Om kunden reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att kunden fått produkten i sin besittning har kunden även ansvaret för att påvisa att felet i produkten var ursprungligt. ILICON AB rekommenderar därför alltid att undersöka produkter när de levereras och påtala eventuella fel så snart som det upptäckts. Vid reklamation av felaktig produkt har du som kund i första hand rätt att få felet avhjälpt, alternativt en felfri produkt. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och återfå vad du betalt. Vid godkänd reklamation skall kunden hållas skadelös för eventuella kostnader som uppstår på grund reklamationen. Som exempel skall kostnader för att returnera en felaktig produkt ersättas av ILICON AB. Notera att du som kund i största möjliga mån skall minimera eventuella kostnader som uppstår i det fall en produkt visar sig vara felaktig. Vid reklamation skall vardera part utan onödigt dröjsmål återlämna vad denne tagit emot, i det fall ILICON AB skall företa omleverans har kunden rätt att behålla den felaktiga produkten i sin besittning tills det att denne mottagit leverans av felfri produkt.

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden
E-post: support@ilicon.se

Reklamationsvillkor för Näringsidkare
Om en produkt avviker från vad som har avtalats mellan kund och ILICON AB eller på annat sätt uppvisar fel som ILICON AB ansvarar för har kunden rätt att i första hand få felet avhjälpt och i andra hand produkt utbytt på ILICON ABs bekostnad. Rätt att reklamera fel gäller bara om felet är ursprungligt, ILICON ABs ansvar är begränsat till värdet på den felaktiga produkten. Fel i produkt skall meddelas inom 14 dagar från leverans genom att kontakta ILICON AB via e-post på support@ilicon.se

Särskilda villkor för näringsidkare:
-Eventuell skada eller annan kostnad som orsakats av felaktig produkt ersätts ej av ILICON AB.

Handla tryggt med garanti
Alla produkter omfattas av garanti utöver reklamationsvillkoren i dessa köpvillkor. Läs mer om våra garantivillkor här.

Retur vid reklamation eller garantiärende
För att returnera felaktiga produkter eller material, vänligen se §10. Returer.

 

§10. Returer

Vid retur av produkter eller material till ILICON AB skall produkterna emballeras på sådant sätt att de är skyddade vid transport. ILICON AB rekommenderar därför att du alltid förpackar produkter på samma sätt och med samma emballage som när produkterna levererades till dig. I det fall du förpackat eller emballerat produkter på undermåligt sätt och produkten tar skada under transporten till ILICON AB bär du som kund också ansvaret för skadan.

Vid återsändande av produkter till ILICON AB är du ansvarig för att produkterna når ILICON AB i oskadat skick. ILICON AB rekommenderar att kunden använder spårbar försändelse vid retur.

Returadress:
ILICON AB
Swedenborgsgatan 52
55448 Jönköping
Sverige

Återbetalningar
ILICON AB återbetalar pengarna utan onödigt dröjsmål vid nyttjande av ångerrätten och öppet köp eller om återbetalning har beslutats i ett reklamationsärende.

 

§11. Förbehåll

Återtagandeförbehåll
Samtliga produkter är behäftade med återtagandeförbehåll tills det att kunden fullgjort sina skyldigheter som följer av detta avtal. Det innebär att äganderätten övergår på kunden i samband med att kunden fullgör sina skyldigheter som följer av avtalet. Kunden har därmed ej rätt att konsumera, nyttja, sälja eller på annat sätt vidta åtgärd innan äganderätten övergått på kunden som förhindrar att produkterna kan återtas av ILICON AB.

Hävningsförbehåll
ILICON AB förbehåller sig rätten att häva avtalet i det fall kunden handlat i ond tro på grund av felaktigheter som kunden känt till eller borde ha insett, såsom felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet på webbplatsen. I det fall hävningsförbehållet görs gällande har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från ILICON AB.

Ändringsförbehåll
ILICON AB förbehåller sig rätten att utan avisering ändra innehållet på webbplatsen, vilket inkluderar, men inte är begränsat till, utbud, priser och kampanjer. Sådan ändring påverkar dock ej redan ingångna avtal mellan ILICON AB och kund.

Ansvarsförbehåll
ILICON AB skall anses befriad från alla förpliktelser enligt detta avtal om ansvar annars skulle ha uppstått på grund av händelse som ligger utanför detta avtal, ILICON ABs verksamhet eller vad som annars följer av tvingande lag.

 

§12. Ansvarsbefrielse

Force Majeure
I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför ILICON ABs kontroll och som ILICON AB inte skäligen kunnat övervinna eller förutse skall ILICON AB ha rätt att frånträda sina skyldigheter i detta Avtal. Vid sådan händelse skall ILICON AB ej stå skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.

Externa länkar
ILICON AB ansvarar ej för eventuella skador och problem med kundens mjuk- eller hårdvara som uppstår på grund av att kunden nyttjat externa länkar som är publicerade på http://ilicon.tictail.com.

Reservation för leveransförsening utanför ILICON ABs kontroll.
Uppstår det en leveransförsening som beror på händelse utanför ILICON ABs kontroll, skall inte ILICON AB anses ansvarig för skada som beror på sådan leveransförsening. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från ILICON AB såvida inte annat särskilt avtalats mellan ILICON AB och kunden eller bestämmelse som följer av tvingande lag.

 

§13. Personuppgifter och sekretess

Uppgifter såsom personuppgifter eller annan uppgift eller del av handling som kunden lämnar till ILICON AB kommer att lagras och behandlas i digitalt format. ILICON AB ansvarar för att uppgifterna lagras och behandlas i enighet med personuppgiftslagen. Kundens uppgifter kommer att användas av ILICON AB för att möjliggöra och säkerställa fullgörande av Avtalet samt i marknadsföringssyfte från bolagets sida.

Personuppgiftsansvarig:
ILICON AB (Org. 556965-9005)
Swedenborgsgatan 52
55448 Jönköping

Kunduppgifter som lagras:
-Namn
-Adress
-E-postadress
-Telefonnummer
-Organisationsnummer
-Köphistorik hos ILICON AB

Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till tredje part, och nyttjas i de syften som anges nedan:
-Avtalspartner inom betalningstjänster i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet.
-Avtalspartner inom logistik (transportör) i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet.
-Marknadsföringspartner som anlitats av ILICON AB i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet samt i marknadsföringssyften.

Registerutdrag:
Om du som kund ingått detta avtal i egenskap av privatperson har du rätt att en gång per år kostnadsfritt begära ut ett registerutdrag. Ett registerutdrag anger vilken information som finns sparad om dig. Du begär detta genom att skicka en undertecknad begäran till ovanstående postadress. Om de uppgifter vi har om dig är felaktiga, ofullständiga eller missvisande, korrigerar vi såklart dessa.

Avregistering av kunduppgifter:
Du som kund kan vid skriftlig och undertecknad begäran få dina kunduppgifter hos ILICON AB raderade, med förbehåll för sådana uppgifter som krävs för att ILICON AB skall kunna upprätthålla god redovisnings- och bokföringssed.

 

§14. Övrigt

Polisanmälan
ILICON AB polisanmäler rutinmässigt alla bedrägerier, bedrägeriförsök samt misskynnesbeställningar.

Diskrepans mellan olika publikationer
Om det föreligger skillnader mellan uppgifter på webbplatsen och andra publikationer skall de uppgifter som anges på webbplatsen ha företräde. Detta gäller dock ej uppgifter som är uppenbart felaktiga eller missvisande vid en jämförelse mellan de olika publikationerna.

Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Allt material som publiceras på webbplatsen, inklusive programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text & bild är immaterialrättsligt skyddat. Skyddet innebär att materialet inte får användas utan rättighetsinnehavarens tillåtelse, materialet får inte heller kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan ILICON AB uttryckliga tillstånd. Eventuella överträdelser beivras.

Informationens syfte
All information på webbplatsen, oavsett format, publiceras uteslutande i informativt syfte för att besökare skall kunna använda sig av webbplatsen. ILICON AB ansvarar således ej för de följder eller skador som kan uppstå om denna information används i något annat syfte än det ovan angivna.

Cookies
Cookies, "kakor", är små filer som sparas ner på besökarens dator när denne besöker en hemsida. På webbplatsen används följande typer av cookiefiler:

Session cookies: "Sessionskakor" sparas bara temporärt på besökarens dator för att denna ska kunna använda på hemsidan problemfritt. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.

Persistent cookies: "Permanenta kakor" sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.

Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Väljer du att inte tacka ja till detta, kommer inga permanenta kakor att lagras på din dator, men detta kan leda till att vår hemsida inte fungerar optimalt när du besöker den.

Tvist
Vid eventuell tvist skall talan väckas vid Jönköpings tingsrätt om kunden är näringsidkare eller annan juridisk person. Om kunden är privatperson och ingått detta avtal för privat konsumtion skall tvist prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden kommer ILICON AB följa nämndens beslut.

E-avtalet Köpvillkor - Versionsnummer: 404-313-446